تکنیک تایتل نویسی در سئو

تگ عنوان ( تگ Title )، یکی از مهمترین تگ ها هم برای کاربران و بازدید کننده های سایت و هم برای جستجوگرهای وب می باشد . متنی که داخل این تگ قرار میگیرد عنوان صفحه را مشخص میکند که در title bar مرورگر به کاربران نشان داده می شود.

برچسب عنوان یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. تگ های عنوان در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به عنوان سربرگ برای یک نتیجه معین نمایش داده می شوند و برای جستجوگرها و شبکه های اجتماعی مهم هستند و تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارند.

برچسب عنوان یک صفحه وب در حقیقت یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای صفحه است.

 

تگ تایتل (Title tag) یا عنوان مطلب چیست؟

عنوان مطلب یا تگ عنوان بدین دلیل استفاده می‌شود که به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان نشان دهد که صفحه مورد نظر درباره چه موضوعی و چه کلید واژه‌ای آماده سازی شده است. تگ ه عنوان در مکان‌های مختلف و در سرتاسر وب نمایش داده می‌شود و حتی در زبانهای مختلف نیز ترجمه نمی‌شود.

جالب است بدانید که عنوان یک صفحه حتی به عنوان یک انکر تکست در هنگام به اشتراک گذاری مطالب در سایر وب سایت‌ها و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی عمل خواهد کرد. در ضمن این عنوان در همه موتورهای جستجو به صورت یک لینک بزرگ آبی نشان داده می‌شود که کاربران بر روی آن کلیک کرده و به سایت شما انتقال داده می‌شود. پس اگر به طور کلی تگ عنوان را به عنوان پل ارتباطی صفحه وب سایت ما با کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنیم، شاید تعریف بهتری باشد.

 

7 نکته اصلی در سئو عنوان صفحه

در نتایج جستجو اولین چیزی که به چشم میخورد خط آبی رنگ با کلمات درشت تر است که عنوان صفحه را در خود جای داده است. شما باید با رعایت نکات سئو بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا سایت شما را از میان دیگر نتایج پیشنهادی گوگل انتخاب کنند.

نکات تایتل نویسی

 

 

اولین تکنیک: استفاده از اعداد در تایتل هر صفحه

هنگامی که شما در گوگل مشغول جستجوی چیزی هستید، بدون آنکه خوتان متوجه شوید، چشم و مغز شما در حال اسکن نتایج جستجوی بدست آمده است، که طبیعتا اطلاعات زیادی برای دیدن ودرک کردن در این صفحه وجود دارد. بنابراین مغز شما تلاش می کند تا برخی چیزهایی را که می توانید بهتر درک کنید را پیدا کند و در این بین، می توان به اعداد اشاره کرد که جزء موارد خاص و برجسته هر موضوع به حساب می آیند و باعث می شوند کاربر در یک لحظه کاملا بداند که مثلا محتوای صفحه قرار است "چند" چیز را به او یاد دهد . مانند همین عنوان مقاله من: که با عدد 7 در عنوان، شما متوجه شدید که قرار است در این مقاله "7" تکنیک تایتل نویسی را بیاموزید. بنابراین گاهی اوقات، در شرایط خاص، می توانید با استفاده از اعداد درعنوان صفحه خود، میزان بالاتری کلیک را دریافت کنید و با افزایش نرخ کلیک، توجه صفحه خود را به گوگل جلب کرده و سبب بهبود وضعیت رنک صفحات سایت خود شوید.

 

دومین تکنیک: استفاده از تاریخ در عنوان بعضی از صفحات

در چند هفته پیش رند فیشکین یکی از بهترین یادداشت های خود را در وب سایت ماز امضا کرد . که این یادداشت به افزایش استفاده تاریخ در کوئری های جستجوی مردم اشاره می کند و همچنین لزوم استفاده از تاریخ در عنوان بعضی از صفحات را یادآور می شود. برای مثال شخصی به دنبال وضعیت قیمت خودروی پراید در سال 1398 است. بنابراین اگر در تایتل هایی که در صفحه اصلی می بیند، عینا به عنوانی برسد که اشاره به قیمت خودوری ذکر شده در امسال است، خیلی راحت تر نظر او را جلب کرده و سریعا به وب سایت موردنظر اعتماد می کند. چون بدنبال قیمت در این سال بخصوص است... بنابراین در وب سایت خود اگر بخشی مانند وبلاگ دارید و در آن به ارسال مطالب و مقاله میپردازید یا حتی یک آگهی خاصی از یک محصول دارید که مثلا تخفیف ماهانه خاصی دارد یا سایر موارد این چنینی که حاوی زمان و تاریخ مشخصی هستند، بد نیست گاهی در محتواهای این چنینی، از کلمه کلیدی حاوی تاریخ استفاده کنید. البته یادمان باشد که خواننده و جویندگان این کلمات، موقتی هستند و .بایستی با تقویم کلمات کلیدی خود، در وقت موعود، این مقاله را آپدیت کرد.

 

سومین تکنیک: تایتل بلند بنویسید

تایتل خوب یعنی تایتلی که حاوی 50 الی 60 کاراکترباشد و حتما کلمه کلیدی در ابتدای عنوان ذکر شود.

 

چهارمین تکنیک: استفاده از کلمات مترادف و متنوع در تایتل

به عنوان مثال، شما تحقیق کلیدی خود را انجام داده اید و کلمات کلیدی برتر شما "تاکسی‌های ارزان‌قیمت" هستند. خوب، ممکن است مردم به طرق مختلف این کلمه کلیدی را جستجو کنند. آن ها ممکن است به دنبال "تاکسی‌های مقرون به صرفه" یا "ارزان" یا "ارزان بودن" باشند. بنابراین هنگامی که میخواهید از کلمات مترادف و متنوع استفاده کنید، برچسب عنوان شما میتواند بدین صورت باشد: "سریع مقرون‌به‌صرفه، تاکسی سریع، تاکسی ارزان شما".

نکته: از SERP یا keyword tools استفاده کنید: یک راه موثر برای یافتن کلمات مترادف و هم معنی، استفاده از صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) است. کلید واژه خود را وارد کنید و به کلماتی که در نتایج جستجو برجسته هستند نگاه کنید. این کار به شما ایده های زیادی میدهد از اینکه مردم اغلب به دنبال چه هستند. همچنین ابزارهای یافتن کلمات کلیدی، مانند Keyword Explorer یا SEMrush  یا هر ابزار دیگری که استفاده میکنید نیز میتواند مفید باشد. سرچ کنسول گوگل یک منبع عالی از اطلاعات برای یافتن کلمات مترادف و متنوع است.

 

پنجمین تکنیک:کلمات کال تو اکشن

کلمات عمل یا کال تو اکشن کلماتی هستند که درعنوان یا متادیسکریپشن صفحات یا حتی در یک دکمه سایت جای دارند و به کاربر وعده این را میدهند که با کلمه کلیدی که جستجو کرده اند می توانند کارهایی فراتر از یک مطالعه کوتاه داشته باشند. مثلا: - خرید، دانلود، راهنمای قدم به قدم، جستجوی سریع، دانلود فیلم، دسترسی سریع و... هنگامی که از این کلمات استفاده می کنید، کاربران هیجان بیشتری دارند. و به این ترتیب شما می توانید میزان کلیک خود را از این طریق افزایش دهید.

 

ششمین تکنیک: کلمات خاص و مترادف

این مورد کمی نادیده گرفته شده است و می توان گفت مقداری حرفه ای تر از سایر تکنیک های گفته شده است. اغلب ما صفحه را برای یک مجموعه از کلمات کلیدی مرسوم بهینه خاص سازی می کنیم، اما خیلی وقتها ترافیک حاصل شده برای مجموعه ای دیگر از کلمات کلیدی خاص و مشابه است. و نکته خیلی مهم این است که مردم کلمات خود را در نوار جستجو تایپ کنند و با دیدن کلمات مشابه در برچسب های عنوان بیشتر و بیشتر جذب شده و با خیال آسوده تری کلیک می کنند و بازهم نرخ کلیک شما افزایش یابد . یک مثال: موضوع شما درباره کلمه کلیدی "تست خواب" است که میتوانید عنوان صفحه را اینطور بنویسید: همه چیز درباره تست خواب یا پلی سومنوگرافی. در این عنوان از کلمه مترادف پلی سومنوگرافی که اصطلاح پزشکی کلمه تست خواب است استفاده کردیم که کمک بیشتری به اطمینان کاربر کرده باشیم.

 

هفتمین تکنیک:سوال پرسیدن با کلمه کلیدی در تایتل

با یک مثال این تکنیک را توضیح میدهیم. مثلا فرض کنید کلمه کلیدی شما تالاسمی مینور در کودکان است. می توانید عنوان خود را اینگونه انتخاب کنید: تالاسمی مینور در کودکان، آیا این بیماری خطرناک است؟ با روش سوال پرسیدن در عنوان، کار جوینده را راحت تر کرده و اعتبار صفحه خود را از دید کاربر بیشتر کنید.

البته اطمینان کاربر فقط نباید به تایتل صفحه ختم شود. شما باید حسن نیت خود را در محتوا صفحه با ارائه یک محتوای خوب، بروز و خوانا پایان خوشی را برای موفقیت خود داشته باشید

 

منبع: https://moz.com