تأثیر اندازه و رنگ فونت متن بر سئو سایت
آیا می دانید اندازه و رنگ فونت متن بر سئو سایت شما تأثیر دارد؟
از دیدگاه وبسمترها رنگ و اندازه فونت هیچ تاثیری در سئو ندارد. ولی از دیدگاه طراحان و بهینه سازان موتور جستجو یا متخصصین سئو رنگ و اندازه فونت در سئو سایت تاثیر گذار است. سئو و طراحی سایت به طور متقابل روی یکدیگر تاثیر گذارند هر چند شاید این تاثیر زیاد نباشد. اما باید چه کارهای انجام بدهیم و چه کارهایی انجام ندهیم؟
قبل از اینکه بخواهیم وارد این بحث شویم، بهتر است نکته ای را بیشتر توضیح دهیم. شما حتی اگر ساده ترین رنگ و فونت را به کار برید، از نظر گوگل جریمه نمی شوید. در واقع جریمه های گوگل بیشتر در مورد نوع استفاده از تکنیک های سئو می باشد نه ظاهر سایت اما همین ظاهر وب سایت شما می تواند باعث جذب یا خروج زود هنگام کاربر شود. اگر کاربرانی که به وب سایت شما بیابند، ظاهر وب سایت شما را مورد پسند قرار ندهند و نتوانند به خاطر رنگ فونت ارتباطی با متن شما برقرار کنند، سریعا وب سایت شما ترک می کنند و این سریع ترک کردن که ممکن است به طور زیاد اتفاق بیفتد، باعث افزایش bounce rate و جریمه شدن وب سایت شما از نظر گوگل می شود. تاثیر رنگ در سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از مهمترین مواردی است که شما باید بدانید که این جریمه حداقلی برای وب سایت شما ایجاد نشود.
تاثیر رنگ و اندازه فونت در سئو
1. رنگهایی را انتخاب کنید که مناسب فضای کسب وکارتان باشد
گاهی اوقات کسب وکار شما نیاز به یک فضای رنگی سیاه و سفید دارد. مخاطبان بیشتر کسب وکارها، شرکتها و افراد بزرگسال می باشند. پس شما نباید یک وب سایت با طرح کودکانه طراحی کنید. اما این را باید در نظر بگیرید که طرح سایت شما در برندسازی کسب وکارتان خیلی کمک می کند. اگر طرح و رنگ و فونتی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، نامناسب باشد در همان ثانیه های اول، باعث دل زدگی مخاطب و نهایت ترک وب سایت شما خواهد شد. بهتر است قبل از شروع به طراحی و انتخاب رنگ، از تاثیر و روانشناسی رنگ در سئو آگاهی لازم را کسب کنید.
2. اشیا را طوری طراح کنید که کاربر را برای کلیک ترغیب کند
اشیاء مانند دکمه، متن و عکس باید به گونه ای به نظر برسند که لینک می باشند که این لینک سازی بین صفحات داخلی وب سایت باعث افزایش رتبه سایت می شود. در اکثر مواقع برای متن ها یک زیر خط آبی قرار می دهند یا وقتی که ماوس برروی آنها می رود، یک زیر خط آبی ظاهر می شود، همچنین برای دکمه و عکسها وقتی که ماوس برروی آنها می رود میزان روشنایی یا رنگ آنها تغییر می کند. اصولا رنگ آبی به معنای قابل کلیک بودن عبارت یا هر شی می باشد اما خب با توجه به رنگ صفحه وب سایت شما گاهی مجبور هستید که از رنگ دیگه ای استفاده کنید. به هر حال باید اشیاء را طوری نمایش دهید که کاربر در همان اول متوجه قابل کلیک بودن آنها شود.
3. رنگی را به عنوان رنگ پس زمینه انتخاب کنید که در خوانا بودن عبارات شما مشکلی ایجاد نکند
بهترین رنگ متن و پس زمینه، سیاه و سفید است یعنی رنگ متن سیاه باشد و رنگ پس زمینه سفید. از نظر روانشناسی رنگ در سئو، انتخاب این حالت باعث بالا رفتن خوانایی و علاقه کاربر به ادامه جتسجو و خواندن در وب سایت شما می گردد.استفاده از رنگ های متمایل به سفید مانند خاکستری یا زرد رنگ که در پس زمینه به وضوح دیده نمی شوند، میزان خوانایی را کاهش می دهد، برای همین توصیه می شود از رنگی استفاده کنید که دارای قابلیت خواندن را داشته باشد.
4. انتخاب رنگ متناسب با فرهنگ
متاسفانه اکثر وب سایت ها از یک رنگ تکراری برای وب سایت خود استفاده می کنند و فقط گاهی در بعضی از قسمت های وب سایت سعی می کنند که رنگ متفاوتی را استفاده کنند. استفاده از رنگ های متفاوت مخصوصا شاد، یک احساس زندگی به کاربران وب سایت شما تلقین می کند. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که اکثر وب سایت ها از رنگهای سیاه و سفید و خاکستری استفاده می کنند که این باعث یک حس ناخوشایند در مخاطب می شود. این مساله باعث می شود که کاربر سریعا وب سایت شما را ترک کند.
5. اندازه فونت شما باید در کامپیوتر و موبایل قابل خوانا باشد
اگر اندازه فونت شما کمتر از 10 یا 12 پیکسل باشد، خوانایی آن را برای کاربر خیلی سخت می کند. شما با انتخاب این اندازه فونت باعث می شود که کاربر چشم خود را نزدیک صفحه کند تا بتواند متن آن را بخواند. در واقع انتخاب اندازه کوچک برای متن های وب سایت باعث می شود که کاربر بعد از مدتی خسته شود و وب سایت شما را ترک کند حتی اگر متن شما متن دلخواه آنها باشد و آنها بتواننند اطلاعات مفیدی بدست بیاورند.
6. برای زیباتر کردن فونت خود از دستورات CSS استفاده کنید
استفاده از فرمت کلاسیک باعث آسیب رساندن به وب سایت شما می شود. سایت های قدیمی هنوز از رنگ پس زمینه روشن و متن سیاه استفاده می کنند. این مساله باعث می شود که سایت شما بیشتر حالت اسپم به خود بگیرد.
اگر می خواهید رنگ و اندازه و حالت فونت خود را تغییر دهید، باید از دستورات CSS استفاده کنید. دستورات CSS برای تغییرات فونت خیلی ساده است برای مثال برای تغییر رنگ فقط کافی است مقدار color آن را تغییر دهید یا فرمت و اندازه آن نیز به راحتی و با چند خط کد در قابل تغییر می باشند.
7. از تگ h1 و strong در سئو استفاده کنید
متخصصان سئو ارزش تگ h1 و strong را می دانند. شما مجاز هستید که حداکثر در صفحه فقط یکبار از تگ h1 استفاه کنید. از این تگ بیشتر برای نشان دادن عنوان اصلی استفاده می کنند و برای عنوان های زیر مجموعه از تگهای h2 تا h6 استفاده می کنند. البته بعضی ها به جای استفاده از تگ برای عنوان، فرمت و اندازه متن عنوان را تغییر می دهند که خب این نظر سئو اصلا اهمیت ندارد و گوگل آن را به عنوان تگ p می شناسد.
8. نوع قلم مناسبی را انتخاب کنید
نوع قلم های استانداردی در طراحی وب سایت وجود دارد که به صورت پیشفرض برای هر مرورگری تعریف شده اند اما گاهی اوقات مخصوصا در زبان فارسی، ما فونت پیش فرضی نداریم و برای اینکه بتوانیم قابلیت خوانایی و زیبایی صفحه وب سایت خود را افزایش دهیم، باید از فونت های مخصوص استفاده کنیم. نوع قلم شما علاوه بر خوانا بودن باید متناسب با وب سایت شما انتخاب گردد.
منبع: http://seokar.com