سیستم همکاری در فروش چیست و چه تاثیری بر سئو و بهینه سازی سایت دارد؟
اهمیت سیستم همکاری در فروش بر روی سئو و بهینه سازی سایت

بازاریابی وابسته (همکاری در فروش) یا Affiliate Marketing روشی است که در یک روند فروش، علاوه بر فروشنده و خریدار، نفر سومی بهعنوان واسطه فروش، خریدار را به فروشنده وصل میکند. ویژگی این حالت، این است که با اضافه شدن نفر سوم که همان بازاریاب سیستم همکاری در فروش است، قیمت محصول برای مشتری تغییر نمیکند و در اصل این شخص سود جداگانهای روی محصول نمیگیرد، بلکه از سهم خود فروشنده، درصدی به بازاریاب سیستم همکاری در فروش میرسد. بهبیان خیلی ساده باید گفت بازاریاب فروش، مشتری را پیدا میکند و آن را به سمت فروشنده میفرستد. حال هر کسی که از طرف آن بازاریاب، تبدیل به خریدار شود، بازاریاب درصدی را بابت پورسانت دریافت میکند. ساز و کار این سیستم به همین شکل است.
سیستم همکاری در فروش
یک فروشگاه اینترنتی میتواند با تعریف سیستم همکاری در فروش، از کاربران دعوت کند تا به این سیستم بپیوندند و برای محصولات مشتری پیدا کنند. روند این کار به این صورت است که برای یک محصول و یا گروهی از محصولات، آدرس اختصاصی (URL) که شامل اعداد و یا حروف مختص هر کاربر است، به کاربر داده میشود. این آدرسها در وبسایت یا فروشگاهی که از این سیستم استفاده میکند به صورت اتوماتیک برای هر کاربر ساخته میشوند. بعد از دریافت این آدرس، کاربر میتواند در هر کانالی آن را منتشر کند. از وبسایت شخصی و یا حتی فروشگاهی خود گرفته تا رسانههای اجتماعی. وقتی هر کاربر دیگری در اینترنت از طریق این لینکها وارد سایت فروشنده شود و محصول را خریداری کند، درصدی بهعنوان پورسانت به بازاریاب داده میشود. این سود معمولا برای محصولات فیزیکی ۵ تا ۱۵ درصد است اما محصولات دانلودی یا همان غیرفیزیکی امروزه تا ۳۰ درصد پورسانت دارند.

مرسوم ترین نمونهها در سیستم همکاری در فروش
در دنیا تا کنون سرویسهای همکاری در فروش مختلفی شکل گرفته اما چندین نمونه از آن بهعنوان شاخصهای این مورد بهحساب میآیند که هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
همکاری در فروش خدمات
یکی از شاخصترین مدلهای همکاری در فروش مخصوصا در ایران، همکاری در فروش سرویسهای هاست و سرور است. سرویسهای هاستینگ بهازای هر خرید هاست ممکن است تا ۱۵ درصد به شما پورسانت بدهند. رویه مرسوم در وبسایتهای بزرگ بهاین صورت است که در قسمتی از سایت (معمولا قسمت فوتر) مینویسند، سرورهای این سایت توسط سرورهای قدرتمند… میزبانی میشود. جملههایی از این دست، یک لینک به سایت هاستیگ میدهند که همان آدرس اختصاصی آنها برای همکاری در فروش است. البته این مورد را نباید با نمایندگی هاست و سرور اشتباه بگیرید. در نمایندگی شما باید ابتدا یک پنل نمایندگی خریداری و سپس شروع به فروختن کنید، در حالی که در مدل همکاری، شما صرفا کاربر را به سایت موردنظر هدایت میکنید.
همکاری در فروش محصول فیزیکی (فروشگاههای اینترنتی)
پر استفادهترین مدل همکاری در فروش در دنیا، مدل همکاری در فروش محصولات فیزیکی است.فروشگاه آمازون هم یکی از پیشگامان این مورد بوده و بسیاری از افراد در سراسر دنیا از این طریق برای خود درآمدزایی دارند.
آمازونی که امروزه در ایران میشناسیم، دیجیکالا نام دارد و بهخوبی سیستم همکاری در فروش خود را آغاز کرده است. سیستم افیلیت دیجیکالا به شما این اجازه را میدهد که برای گروهی از محصولات و یا یک محصول، لینک اختصاصی دریافت کنید. حال شما میتوانید این لینک را در وبسایت خود و یا رسانههای اجتماعی بهاشتراک بگذارید. بهدلیل گسترده بودن طیف محصولات این فروشگاه اینترنتی، درصد پورسانتها نیز متفاوت است و در کمترین حالت ۲ درصد و حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.
همکاری در فروش با دعوت از دوستان
مدل دیگری هم از سیستم همکاری در فروش در دنیا مرسوم است و آن هم همکاری در فروش از طریق دعوت دوستان است. بسیاری از استارتآپهای ایرانی هم از تکنیک برای افزایش کاربران استفاده میکنند. تفاوت این سری همکاری در فروش در این است که شما چیزی را نمیتوانید برداشت کنید. در این مدل شما خود یک حساب فعال دارید و مدام از سرویسی استفاده میکنید. حال این سرویس برای اینکه شما را وفادارتر کرده و همچنین کاربر جدید جذب کند، درصورت معرفی دوستان به شما اعتباری نیز میدهد. برای مثال در تاکسیهای اینترنتی در ایران این مسئله بهشکلی جا افتاده وجود دارد و با معرفی دوستان دیگر، میتوانید یک سفر رایگان داشته باشید. سرویسهای آپلود، اکانت سایتهای دانلود، کتابخانهها آنلاین و… اغلب از این فرم استفاده میکنند. در این حالت شما کاربر جدیدی را معرفی کردهاید و پورسانت دریافت میکنید اما همین پورسانت تنها در سرویس همان کسب و کار قابل پرداخت است.
تاثیر پیاده کردن سیستم همکاری در فروش بر روی سئو و بهینه سازی سایت
پیاده کردن یک سیستم همکاری در فروش در کسب و کار شما بهصورت غیرمستقیم برای سئو و بهینه سازی سایت شما مفید است. فرض کنید بازاریاب شما لینکهای مخصوص خرید را در وبسایت خود منتشر کرده است. بهاین صورت شما یک بکلینک دریافت کردهاید که برای اعتبار سایت شما بسیار مفید است. حال این مورد را درنظر بگیرید که اگر چندین بازاریاب با شما کار کنند، چه تعداد بکلینک بهصورت طبیعی برای شما ساخته خواهد شد. همچنین وقتی کاربران سایت بازاریابها به وبسایت شما بیایند، بازدید سایت شما افزایش پیدا کرده و میتواند برای رتبه الکسا شما بسیار موثر باشد. در مجموع اگر در سایت خود محصولاتی دارید و بهفکر افزایش فروش هستید، در مورد سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ بیشتر تحقیق کنید.
جمعبندی
بازاریابی وابسته (سیستم همکاری در فروش) یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) روشی ساده و آسان برای درآمدزایی بدون هیچگونه مهارت است. شما با ثبتنام در سیستمهای همکاری در فروش مرتبط با حوزه کاری خودتان میتوانید قدم جدید برای کسب درآمد بردارید. همچنین اگر صاحب کسب و کار هستید، همکاری در فروش بهشما این اجازه را میدهد که بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. همچنین این سیستم بهصورت غیر مستقیم بر روی سئو و اعتبار سایت شما تاثیر دارد.
منبع:furbodm.com