سئو معنایی چیست

سئو معنایی با بهره گیری از هوش مصنوعی  به موتور جست و جو کمک می کند تا بفهمد کاربر دقیقا به دنبال چه می گردد. در گذشته وقتی شما مطلبی را در گوگل جست و جو می کردید در واقع گوگل طبق کلمات کلیدی که شما در کادر جست و جو وارد می کردید نتایج را به شما نمایش می داد که ممکن بود بسیاری از نتایج بی کاربرد و نامربوط هم به کاربر نمایش داده شود. اما در حال حاضر با کمک جست و جو معنایی یا semantic search گوگل سعی می کند بفهمد شما دقیقا به دنبال چه هستید و نتایجی به شما نمایش داده شود که دقیقا پاسخگوی نیاز شما باشد.

جست و جوی معنایی به سرعت در حال کنار زدن الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج است و به زودی جایگزین آنها خواهد شد. و تمامی موتور های جست و جوی مطرح در سطح اینترنت در حال حرکت به سمت جست و جوی معنایی هستند. در واقع این هوشمندی و دقت در نمایش بهتر نتایج جست و جو به کامپیوتر ها و انسان کمک می کند بهتر با هم تعامل داشته باشند و رضایت بیشتری برای کاربران به همراه خواهد داشت.

شرکت گوگل در این زمینه پیشتاز است و با اضافه کردن بخشهایی نظیر “did you mean ?” (که اگر در نوشتن متن جست وجو اشتباه یا غلط املایی داشته باشید حالت درست آن جمله را به شما نمایش می دهد) و همچنین حالت کامل کردن اتوماتیک (که همزمان با تایپ کردن شما کلمات بعدی مورد نظر شما را پیش بینی می کند و نمایش می دهد) در اپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار سال 2013 گام نخست خود را در هوشمند سازی نتایج جست و جو برداشت.

بهینه سازی سایت

در گذشته جست و جوی کاربران در گوگل به صورت کلمه به کلمه بود برای مثال برای اقامت در تهران عبارت "هتل های تهران" یا شبیه این را جست و جو می کردید اما امروزه دیگر کلمه جست و جو نمی شود بلکه کاربر خواسته کلی خود را وارد می کند که برای مثال قبل می شود "بهترین هتل های  ارزان در تهران" و همانطور که می بینید روش جست و جو بسیار تغییر کرده است. وقتی در گذشته کاربران کلمات را جست و جو می کردند نتایج فراوانی برای آنان نمایش داده می شد اما دقت کافی وجود نداشت و بسیاری از نتایج نامربوط به خواسته کاربر بودند و همین باعث می شد بسیاری از سئو کارهای کلاه سیاه بتوانند به صورت جعلی خود را به صدر نتایج برسانند. و شرکت گوگل برای افزایش محبوبیت خود نزد کاربران همواره تلاش می کرد تا نتایج جست و جو دقیق تر و به خواسته کاربر نزدیک تر باشند. که یکی از راه های رسیدن به این هدف ایجاد تغییرات اساسی در الگوریتم های جست و جو بود.

آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird  نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر و جملات (ترکیب کلمات مختلف) نمایش می داد. با این آپدیت کاربران می توانستند از گوگل همانند یک انسان سوال کنند و جواب دقیق بگیرند. در سال 2008 و هنگامی که موتورهای جست و جو هنوز بر اساس کلمات کلیدی تایپ شده نتایج را به کاربر نمایش می دادند، شرکت اپل پروژه سیری Siri را معرفی کرد. که  این قابلیت به عنوان یک دستیار شخصی به محصولات شرکت اپل افزوده شد و کاربران می توانستند سوالات خود را  به صورت جمله بپرسند و جواب بگیرند. شما می توانستید از سیری بپرسید “کدام رژیم برای لاغری مناسب است” یا “چطور می توان کوه نوردی کرد” که البته جوابهای قابل فهم و دقیقی دریافت می کردید و امروزه گوگل هم از همین تکنولوژی در موتور جست و جوی خود استفاده می کند.


گراف اطلاعاتی

جست و جوی معنایی توسط گراف اطلاعاتی گوگل پشتیبانی می شود. این گراف مجموعه عظیمی از اطلاعات است که از منابع مختلفی جمع آوری می شود و همیشه در حال به روز رسانی است و به گوگل کمک می کند به سوالات کاربر، دقیق ترین و کاربردی ترین پاسخ ممکن را بدهد و سایتهایی به کاربر نمایش داده شود که حتما خواسته کاربر در آن سایتها وجود داشته باشد.


چطور جست و جوی معنایی بر سئو تاثیر می گذارد:

دیگر زمان انتشار مقالات بر اساس کلمه کلیدی گذشته است. چون کلمات کلیدی به  راحتی قابل دستکاری هستند اما هدف و نیت شما از انتشار مقاله را نمی توان دستکاری کرد. امروز وب مستر ها باید دقیقا بدانند در مورد چه چیزی مطلب می نویسند و مقالاتی در سایت خود منتشر کنند که بار معنایی و مفهوم کاربردی داشته باشد. این کار باعث شده کیفیت مطالب سایت ها بسیار بالاتر برود. وقتی شما می خواهید در مورد یک کلمه کلیدی مطلب بنویسید باید معانی آن را بدانید و طبق آن معانی مقالات خود را منتشر کنید. برای مثال وقتی یک کاربر در گوگل کلمه “ورزش” را جست و جو می کند ممکن است به دنبال یکی از معانی زیر باشد:


ورزش های روزانه
غذاهایی که هنگام ورزش میتوان خورد
ویدئو های آموزش ورزشی
کفش مناسب ورزش

و مطالب دیگری که می تواند با ورزش مرتبط باشد و این بستگی به نظر مدیران سایت دارد که هدف خود را بر روی کدام بخش از معنی ورزش بگذارند و مطالب خود را در آن موضوع منتشر کنند.

سئو معنایی هم همین مفهوم را دنبال می کند. بر خلاف گذشته که سئو کارها سعی می کردند سایت ها و مطالب آن را بر اساس کلمات کلیدی سئو کنند، امروزه باید مطالب سایت را بر اساس هدف کاربر و جست و جو های احتمالی او بهینه سازی کنند. وقتی کاربری در اینترنت عبارت "تغذیه مناسب بعد از تمرین ورزشی" را جست و جو می کند هدف او کاملا برای گوگل روشن است و طبیعاتا سایتهایی را بری کاربر نمایش می دهد که پاسخ این سوال را داده باشند. شما هم باید سعی کنید در انتخاب عنوان مقاله برای سئو پاسخ یک سوال را بدهید و طوری عنوان متن خود را بنویسید که یک مفهوم واضح و روشن را بیان کند و در واقع پاسخ یک سوال باشد. با این روش دقیقا کاربرانی که مطلب شما پاسخ سوال آنهاست به سمت شما هدایت می شوند.

برای اینکه گوگل به اهداف خود برسد و یک موتور جست و جوی کامل و بی نقص برای کاربران باشد. به کمک وب مستر ها نیاز دارد. گوگل در اعلامیه های مختلفی از مدیران وب سایت ها خواسته است که مطالب خود را دیگر بر اساس کلمات کلیدی ننویسند. بلکه بجای تمرکز بر روی کلمات کلیدی، تمرکز خود را بر روی نوشتن و انتشار یک مطلب طولانی و مفید بگذارند که مشکلی را از کاربر حل کند و جوابگوی سوال او باشد. و سایتهایی که در این مسیر حرکت کردند خیلی زود توانستند در نتایج جست و جو رتبه بسیار خوبی پیدا کنند.

 

رقابت گوگل با مدیران وب سایت ها
یکی از بزرگترین مشکلاتی که بعد از توسعه جست و جوی معنایی اتفاق افتاد عدم همخوانی مطالب سایت ها با این الگوریتم بود. همچنین قدرت گراف اطلاعاتی گوگل به این صورت که بسیاری از سوالات کاربران توسط خود گوگل پاسخ داده می شد بدون اینکه نیاز باشد کاربر به سایت خاصی هدایت شود و همچنین بعد از فعال سازی جست و جوی معنایی بسیاری از سایتها که قبلا برای یک یا چند کلمه کلیدی در صفحه اول بودند حال برای یک جمله جست و جو شده به صفحات چندم جست و جو منتقل شدند و این باعث نارضایتی مدیران این سایت ها می شد. و باعث شد که مدیران سایت های معروف و پر بازدید برای کسب مجدد جایگاه خود در صدر نتایج نه تنها با  سایر سایتهای رقیب وارد جنگ شوند بلکه با گراف اطلاعاتی گوگل هم رقابت داشته باشند تا گوگل سایت آنها را به عنوان بهترین پاسخ به کاربر نشان دهد.

مدیران سایت ها باید چکار کنند:
اگر شما هم یک مدیر سایت هستید باید بدانید که گوگل در جست و جوی معنایی انحصار ندارد و هنوز سایت هایی هستند که می توانند با سیستم جست و جوی معنایی رقابت کنند و آن را پشت سر بگذارند. گوگل می تواند تعدادی از سوالات را پاسخ بدهد اما پاسخ تمامی سوالات در گراف اطلاعاتی گوگل وجود ندارد. برای مثال اگر کاربری عبارت "طول رودخانه آمازون"  را جست و جو کند بدون اینکه به سایت خاصی هدایت شود پاسخ سوال خود را در همان سایت گوگل می بیند. اما اگر کاربری عبارت "روشهای پس انداز پول با درآمد کم" را جست و جو کند، جواب این سوال در گراف اطلاعاتی گوگل وجود ندارد و بنابراین گوگل ناچار است سایتهایی که پاسخ این سوال را داده اند را به کاربر نمایش دهد و کاربر با مراجعه به آن سایتها مشکل خود را حل کند.
بنابراین امروزه مدیران سایت ها قبل از انتشار مطالب باید تحقیق بیشتری در مورد کلمات کلیدی زمینه تخصصی خودشان داشته باشند و تمام معانی آن کلمات کلیدی را بررسی کنند و مطالبی در سایت منتشر کنند که پاسخگوی تمامی معانی آن کلمات کلیدی باشد.
و همچنین ساختن نسخه موبایل از سایت شما کمک فراوانی برای بهبود سئو معنایی سایت شما می شود؛ زیرا هر روز به کاربرانی که با گوشی های هوشمند و تبلت ها کارهای اینترنتی خود را انجام می دهند افزوده می شود. پس اگر شما هم می خواهید بازار کاربران موبایل را به دست بیاورید پس هرچه زودتر نسخه موبایل سایت خود را آماده کنید و آن را به صورت واکنش گرا طراحی کنید که بر روی هر سایز صفحه نمایش به درستی نمایش داده شود. دقت کنید نیازی نیست نسخه موبایل سایت شما تمامی دکمه ها و منو های نسخه اصلی سایت را داشته باشد. ولی کاربر باید بتواند مطلب مورد نظرش در سایت شما را به صورت واضح و بدون مشکل مطالعه کند. به یاد داشته باشید طراحی واکنش گرا و داشتن نسخه موبایل یک عنصر مهم در سئو سایت شما است.


کیفیت مطالب هم برای گوگل بسیار مهم است و در واقع مهم ترین بخش سایت شما مطالب شما هستند. سعی کنید مطالبی موثق و تحقیق شده بنویسید و همه چیز را در آن موضوع در مقاله خود شرح دهید. یا برای اطلاعات بیشتر کاربر به منابع خارجی لینک بدهید و حتما از قدرت شبکه های اجتماعی و خصوصا گوگل پلاس استفاده کنید. مطالبی بنویسید که توسط سایر کاربران بازنشر و پسند شود. هرچه سایت شما در شبکه های اجتماعی رشد بیشتری داشته باشد، اعتبار بیشتری کسب می کنید و سایت شما در نتایج جست و جو جایگاه بهتری خواهد داشت.

وقتی در سایت خود مطلب جدیدی می نویسید تمام سعی خود را بکنید که برای کاربر مطلب بنویسید نه برای موتور جست وجو. هر چه مطالب شما خواناتر و برای کاربر واضح تر باشد، اعتبار آن مطلب در موتور جست و جو بیشتر است. سعی کنید فقط در زمینه تخصصی خودتان مطلب منتشر کنید و نه در مورد هر چیز جالبی که در روز اتفاق می افتد. در مطالب خود به سوالی پاسخ بدهید یا چیزی را آموزش بدهید که خواهان زیادی برای آن وجود دارد و حتما مقالات طولانی حداقل 1000 کلمه ای بنویسید و مطمئن باشید با این کارهای سئو معنایی سایت شما هم کامل خواهد بود.  بدانید تغییرات اخیر در گوگل و به میان آمدن جست و جوی معنایی به معنای حذف سئو از سایتها نیست؛ بلکه فقط روش آن کمی تغییر کرده است. پس به روز باشید.

 

منبع: seosource.ir